ویژگی های دراماتیک کنش رستم در داستان های رستم و سهراب ، بیژن و منیژه و رستم و اسفندیار

پایان نامه
چکیده

اهمیت شاهنامه به عنوان گنجینه ای ملی و گران بها حاوی درونمایه های فکری و حکمی و فلسفی و نماد آمال و آرزوهای یک ملت و چکیده ای سرشار از داشته های فرهنگی سرزمین ایرانشهر، بر کسی پوشیده نیست. اما نگرش واقع گرایانه و متفاوت فردوسی در خلق و پردازش بعضی از شخصیت های شاهنامه، با توجه به برهه ی زمانی شکل گیری آن و عدم وجود تئاتر و شخصیت پردازی در ایران آن دوره و رویارویی با تیپ حتی پس از شکل گیری نمایش که همواره تقسیم بندیهای خوب و بد و یا سیاه و سفید را در پی داشته، از جمله مصادیقی است که مورد بی عنایتی اهالی اندیشه و هنر طی سالیان دراز قرار گرفته است. شکست سنتی که به دلیل نوع نگرش حاصل از تبحر و نبوغ خالق آن صورت پذیرفت و باعث شد که ضمن توجه خاص به روانشناسی شخصیت و با بهره گیری از تضادها و تناقضات درونی و در پی آن سرزدن افعال و اعمال غیر منتظره از شخصیت ها، رویکردی سه جانبه در پردازش برخی کاراکترها و از آن جمله رستم، ابر پهلوان شاهنامه، اعمال گردد. به این ترتیب این کارکترها از تیپ فاصله گرفته و به شخصیت نزدیک می شوند؛ شخصیت هایی که خصائل نیک و بد را در کنار هم دارا می باشند. فردوسی در شاهنامه این شخصیت ها را بر مبنای خصوصیات فردی خودشان رها کرده و در نتیجه هر گونه حرکت و عمل و کنش سرزده از آن ها را به همان خصوصیات مرتبط می سازد. بعلاوه این کنش ها چه به صورت حرکتی و چه در قالب گفتاری مبنای خلق اثر می باشند و همچنین آشکار کننده ی درونیات شخصیت ها بوده و ضمن معرفی آنها رنگ و بوی خلق درام و شخصیت دراماتیک را به خود می گیرند. جهت این مهم، تعریف و بررسی مبسوط واژگانی چون درام، شخصیت دراماتیک، کنش دراماتیک و انواع آن ها به همراه اشاره ای مختصر به متدولوژی تاریخی و نحوه ی شکل گیری آنها، اجتناب ناپذیر می نماید. در ادامه به بررسی جایگاه شخصیت در ادبیات کهن ایران به طور اعم و سپس شکافت شخصیت رستم در شاهنامه به طور اخص به عنوان شاخص ترین دستاورد فردوسی در پردازش شخصیت و تطبیق آن با مفاهیم و تعاریف شخصیت پردازی در ادبیات دراماتیک پرداخته شده است. در انتها مصادیق کنش های رستم اعم از حرکتی و گفتاری و روانشناختی از داستان های رستم و سهراب، بیژن و منیژه و رستم و اسفندیار استخراج گردیده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. باشد که تمامی این ها یارای گوشزدی باشد بر همگان و بالاخص اهل هنر و نمایش بر ارزش های گنجینه ای که در اختیار داریم تا بر خلاف گذشته، قدرش بدانیم و به کارش بریم. درخور و شایسته.انشالله... واژگان کلیدی: درام، شخصیت دراماتیک، کنش دراماتیک، رستم، شاهنامه

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

نقد دراماتیک داستان رستم و سهراب

شاهنامه به لحاظ ابعاد زیبایی شناسانه و ویژگی های ساختار ی و زبانی، قابلیت ها وکارکردهای بسیار با ارزشی در حوزه ی هنرهای نمایشی دارد وهر بخش آن می تواند منبع الهامی برای نـگارش آثـار نمایشی باشد. .بـسیاری از آثـار نـمایشی بزرگ جهان با الهام از داستان های اسطوره ای، تاریخی و کهن نگاشته شده اند و رمز ماندگاری این آثار نیز در استفاده درست و منطبق کردن آن با نیازهای فرهنگی زمانه است. درباره ی شاهنام...

متن کامل

نقد دراماتیک داستان رستم و سهراب

شاهنامه به لحاظ ابعاد زیبایی شناسانه و ویژگی های ساختار ی و زبانی، قابلیت ها وکارکردهای بسیار با ارزشی در حوزه ی هنرهای نمایشی دارد وهر بخش آن می تواند منبع الهامی برای نـگارش آثـار نمایشی باشد. .بـسیاری از آثـار نـمایشی بزرگ جهان با الهام از داستان های اسطوره ای، تاریخی و کهن نگاشته شده اند و رمز ماندگاری این آثار نیز در استفاده درست و منطبق کردن آن با نیازهای فرهنگی زمانه است. درباره ی شاهنام...

متن کامل

ادب پهلوانی در داستان((رستم و اسفندیار))

در این مقاله ابتدا خواننده با تعاریف و معانی مختلف واژه ((ادب))در زبان و فرهنگ فارسی آشنا میگردد. ادب به معانی ‘مؤدب بودن‘خوشرفتاری‘فرهنگ و تربیت فکری‘ادبیات‘هنر‘معرفت‘قدرشناسی و ... بکار رفته است . در این مقاله مجموع رفتار و کردار پهلوانان بخصوص داستان رستم و اسفندیار ((ادب پهلوانی)) نامیده شده است. اینک به برخی از خصایص مذکور اشاره میکنیم: - احترام پدر و مادر و رفتار محبت آمیز آنان نسبت به ...

متن کامل

تحلیل کهن الگویی داستان رستم و اسفندیار

یکی از رویکردهای مهم نقد و بررسی آثار ادبی، نقد کهن‏الگویی یا اسطوره‏شناختی است که آن خود یکی از متفرعات نقد روان‏شناسی‏ ژرفانگر به‏شمار می‏آید. ‌این نوع رویکرد که بر پایة اندیشة روان‏پزشک سوئیسی، کارل گوستاو یونگ تکوین یافته، به بررسی و تحلیل عناصر ساختاری اسطوره که در روان ناخودآگاه جمعی حضور دارند، می‏پردازد. در نظر یونگ ‌این عناصر نوعی تجربة همگانی است که به گونه‏ای در همة نسل‏ها تکرار می‏ش...

متن کامل

نقد و بررسی روانکاوانه شخصیت رستم و سهراب(بر اساس داستان رستم و سهراب)

شاهنامه فردوسی از ارزنده¬ترین آثار ادبی ایران و جهان است که از دیدگاه¬های گوناگون قابل نقد و بررسی است. این اثر ارزشمند را می¬توان به وسیله روش¬ بین¬رشته¬ای2 که گامی است نوین در راه همسوسازی پژوهش های فردوسی¬شناسی با سایر رشته¬ها و با هدف افزایش تألیفات در این حوزه، مورد تبیین قرار داد. یکی از زمینه¬هایی که به تازگی در این میدانگاه مورد توجه قرار گرفته، رویکرد روانشناختی است. در این مقاله، سعی ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023